Valve snapt het wel

Als fervent gamer vind ik het af en toe ook best vermakelijk om wat achtergrondinformatie aangaande gameproducenten te lezen. Zo stuitte ik vandaag op een publicatie van Valve, de makers van populaire gameseries als Half-life, Left 4 Dead en Portal. Het betreft hier een handboek voor nieuwe werknemers en terwijl ik daar normaal gesproken hartkloppingen en explosieve diarree van zou krijgen, moet ik bekennen deze handleiding met meer dan een glimlach  doorlopen te hebben. En ik werk niet eens voor Valve.

Een van de – naar mijn mening – mooiste citaten komt uit het hoofdstuk met de titel “Welcome to Flatland” en luidt als volgt:

Hierarchy is great for maintaining predictability and repeatability. It simplifies planning and makes it easier to control a large group of people from the top down, which is why military organizations rely on it so heavily. But when you’re an entertainment company that’s spent the last decade going out of its way to recruit the most intelligent, innovative, talented people on Earth, telling them to sit at a desk and do what they’re told obliterates 99 percent of their value. We want innovators, and that means maintaining an environment where they’ll flourish. That’s why Valve is flat. It’s our shorthand way of saying that we don’t have any management, and nobody “reports to” anybody else. We do have a founder/president, but even he isn’t your manager. This company is yours to steer—toward opportunities and away from risks. You have the power to green-light projects. You have the power to ship products.

Naar mijn mening iets waar heel veel bedrijven wel eens bij stil zouden mogen staan: de strikt hiërarchische structuren die we tegenwoordig nog steeds overal in het bedrijfsleven terugzien zijn structuren die het in militaire organisaties goed doen. Ze doen het echter een heel stuk minder in organisaties waarbij in plaats van het breindood opvolgen van bevelen, daadwerkelijke creatieve input en actieve participatie gewenst is. Of zoals Valve het stelt: “telling them to sit at a desk and do what they’re told obliterates 99 percent of their value“.

En als ik dan toch bezig ben; we hebben nog zo’n instituut dat functioneert als ware het een militaire eenheid uit pre-Romeinse tijden: het instituut genaamd “school”. Misschien is het een idee om op dat vlak ook eens af te stappen van het totaal a-creatieve hersenspoelen en kapotprogrammeren van toekomstige consumensjes? Misschien dat kinderen hun schooltijd dan ook eens daadwerkelijk als nuttig c.q. bruikbaar gaan ervaren in plaats van elke seconde die ze er verblijven intens te haten?

Het leven kan zoveel aangenamer; Valve bewijst dat overduidelijk. Benieuwd of de rest van de wereld ooit nog eens tot wat hernieuwde inzichten gaat komen. Wat mij betreft is de tijd er al wat eeuwen rijp voor.

Deel!

Tagged , .Voeg toe aan je favorieten: permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>