‘Zo verstier je het voor alle leerlingen’

tredmolenStaatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs) is op zijn zachtst gezegd niet te spreken over het uitlekken van het vwo-examen Frans, dat bericht het ANP. Wat opvalt in alle mainstream propagandakanalen is dat het begeleidend schrijven bij het lek zoveel mogelijk genegeerd wordt. Ten onrechte want die brief is een protest tegen onze opgefokte prestatiemaatschappij die geheel in dienst van het bedrijfsleven staat. Het is het corporatisme dat het voor iedereen verstiert, niet een politiek gemotiveerd lek. Hieronder vindt u de hele brief die het lezen meer dan waard is. Met dank aan degene die hopelijk anoniem weet te blijven. Enjoy!

Beste examenkandidaten,
Het spijt me. Sommige van jullie denken op dit moment: ‘’Godverdomme, nu gaat dat examen op een ander tijdstip en datum, moet ik mijn vakantie weer opnieuw plannen en de hond op een andere dag bij de buren brengen etc.’’ In een tijdsperiode waar vele onwaarheden aan het licht komen, is dit slechts één van velen. Het gebeurt vaker dan jullie denken, namelijk dat er examens uitlekken. Het Cito mag dan wel een protocol hebben betreffende het doorgeven van het examen aan de docenten, echter hanteren leerlingen dit protocol niet altijd. Want nu komt het: Hieronder vinden jullie het komende examen VWO Frans, dat wordt afgenomen op woensdag 29 mei 2013. Van diverse (meer dan tientallen) bronnen heb ik vernomen dat er meer dan 6 VWO examens zijn gestolen uit diverse scholen in Nederland. Verdere details over hoe, wie, wat en waar weet ik helaas niet. Het is erg aannemelijk dat, mits ze niet via de digitale snelweg zijn geroofd, er leerlingen bij de examens konden binnenin een school. Immers liggen de examens daar voor meer dan 3 weken. Met slechts een toevallige open deur, een goede gelegenheid (schoolfeest/PWS-presentaties), een makkelijk slot op de ‘’kluis’’ (ja, die ja, die open gaat met een schroevendraaier van de Gamma) en wat minder personeel op een gewone dag, en je hebt JACKPOT.

Waarom openbaar ik dit? Ik doe dit omdat het oneerlijk is tegenover de leerlingen die voor hun examen ploeteren, huilen, zweten, meer huilen en wensen op een wonder. Die met hun eigen kennis en vastberadenheid het examen trotseren en als winnaar bovenop komen. Het is voor diegene, die zweren te zeggen dat zij elkaar groeten, omdat zij weten dat zij gaan sterven onder het lijdensweg wat men het centraal examen noemt. En dan zijn er niet een ‘’paar’’ lummels die de examens gewoonweg jatten, het zijn er teveel. Zodanig veel dat ik mij afvraag of mijn huisarts, mijn bankdirecteur, mijn oud-docente Latijn en Grieks, mijn postbode en mijn schoonmaakster het centraal examen niet gefraudeerd hebben?

Weet je wat wel grappig is? Dat er dus scholen zijn, die weten dat er gefraudeerd wordt, en gewoon hun ogen toeknijpen. Want jaaaaaa, hogere slagingspercentages = meer aanmeldingen = meer geld voor die managers die er geen moer van bakken. School hoort een plek te zijn waar men zich ontwikkelt als volwaardig mens, waarin jouw interesses geprikkeld worden. Maar tegenwoordig ligt de druk zo hoog. Zoveel hangt af van dat ‘’officiële’’ papiertje met een handtekening. De druk is zodanig hoog dat leerlingen wanhopig worden en proberen te een oneerlijke voorsprong te krijgen. Ook is de aankondiging van een ‘’sociaal leenstelsel’’ (jezelf ontwikkelen als mens kost nu klauwen met geld en verwijdt de bestaande gat tussen arm en rijk) geen goede motivatie. Want als je nu zakt, ben je ‘’waarschijnlijk’’ je studiefinanciering kwijt en je OV-chipkaart!

Dit is een momentopname, net als je examens. Levensdoelen en hoge ambities zijn geweldig, maar leer ook te kijken naar de kleine dingetjes in het leven. Geniet van het kind zijn en je komende studie, want een uitgelekt examen zal je in de komende 10 jaar niet meer meemaken! Deze tekst heeft eigenlijk geen enkele betekenis voor jullie, maar met deze drastische zet probeer ik toch het onderwijs te verbeteren.

Getagd , . Bladwijzer de permalink.

Geef een reactie